26 lutego 2015

Praktyczne porady dla przedsiębiorców, którzy borykają się z niewypłacalnymi kontrahentami

Eksperci z Comarch i KRD opowiedzą m.in. o tym, jak:

  • bezpłatnie sprawdzić kontrahentów w rejestrze KRD BIG SA;
  • wykorzystać zmiany w prawie i przenieść koszty windykacji na dłużnika;
  • poznać możliwości windykacji, jakie daje oprogramowanie Comarch ERP Optima.

„Niemal 9 na 10 przedsiębiorstw ma większe lub mniejsze problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów. 80% przedsiębiorców woli odzyskiwać należności samodzielnie z obawy przed ponoszeniem dodatkowych kosztów związanych z opłaceniem firmy windykacyjnej”  - mówi Adam Łącki, Prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów. 

7,3% - tyle przeciętnie ogólnych wydatków firmy to koszty obsługi  niespłaconych należności

105 dni - to średni czas oczekiwania na spłatę należności w małych i dużych firmach

9 na 10 - tyle przedsiębiorstw ma większe lub mniejsze problemy z wyegzekwowaniem należności od kontrahentów

Wszyscy mamy narzędzia, by skutecznie weryfikować rzetelność kontrahentów. Weź udział w bezpłatnym szkoleniu online, by poznać te możliwości!

Wideo

10:00 - 10:05

Powitanie

Justyna Wolska Comarch SA

10:05 - 10:15

Automatyzacja windykacji należności w programie Comarch ERP Optima

Grzegorz Korba Asysta Comarch ERP Optima

10:15 - 10:25

Grzegorz Korba Asysta Comarch ERP Optima
Łukasz Muzyka Spec. ds. Rozwoju KRD BIG SA

10:25 - 10:35

Prawna rewolucja, czyli jak przenieść koszty windykacji na dłużnika i uwolnić więcej gotówki w  firmie?

Anna Marcinkowska Prokurent Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o.

10:35 - 10:50

Ile kosztuje Twoją firmę obsługa nieterminowych należności i jak Informacja Pozytywna może poprawić Twój cashflow?

Jakub Obarzanek Brand Manager FairPay.pl

Grzegorz Korba

Grzegorz KorbaComarch SA

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Na co dzień w dziale Asysty Comarch ERP Optima zajmuje się doradztwem i obsługą merytoryczną Klientów oraz Partnerów. W firmie Comarch pracuje również jako trener ds. szkoleń modułów handlowo-magazynowych programu Comarch ERP Optima.

Łukasz Muzyka

Łukasz MuzykaSpecjalista ds. Rozwoju KRD BIG SA

Konsultant i specjalista w dziedzinie wdrożeń oraz rozwoju biznesu. Absolwent Politechniki Wrocławskiej od 10 lat związany z branżą IT.  Od trzech lat odpowiada za obsługę kluczowych klientów Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA, wspierając ich w zakresie integracji systemów i optymalizacji procesów biznesowych.

Anna Marcinkowska

Anna MarcinkowskaProkurent Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o.

Prawnik, wykładowca, trener, doradca. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywała w jednej z firm windykacyjnych, koncernie Saint-Gobain oraz kancelarii prawnej specjalizującej się w obsłudze instytucji finansowych. Od 2006 r. Pełnomocnik Zarządu Kaczmarski Inkasso ds. Prawnych. Brała i bierze czynny udział w pracach legislacyjnych ustaw z obszaru udostępniania informacji gospodarczych, funkcjonowania rynku finansowego czy usprawnienia obrotu gospodarczego. Jako ekspert bierze udział w licznych konferencjach i debatach dotyczących zarządzania wierzytelnościami, zaś jako wykładowca współpracuje z Wyższą Szkołą Bankową we Wrocławiu.

Jakub Obarzanek

Jakub ObarzanekBrand Manager FairPay.pl

Absolwent Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Komunikacji Międzykulturowej w Centrum im. Willy Brandta. W ciągu ostatnich 10 lat zrealizował kilkaset projektów w obszarze Key Client. Obecnie odpowiada za rozwój sprzedaży i wdrażanie projektów w firmach z sektora Consumer Finance oraz B2B Finance Solutions. Pełni również nadzór nad zespołami sprzedaży i zespołem FairPay w obszarze kluczowych klientów. Od ponad czterech lat związany z Departamentem Klientów Strategicznych KRD BIG SA. Wcześniej zarządzał obszarem Key Client w Lifeboat Ltd i Workaffair Ltd wprowadzając należące do nich marki na rynek Polski.

PytaniaOdpowiedzi

Grzegorz Korba Comarch SA

Czy Optima oferuje możliwość dołączania listy nieuregulowanych płatności do faktury, jak to jest w przypadku innych programów księgowych?

Witam,
tak istnieje możliwość modyfikacji wydruku, aby widoczne były na nim nieuregulowane faktury.

Czy mając podpisaną umowę z KRD, również obowiązuję to bezpłatne sprawdzenie kontrahentów?

Tak, jak najbardziej

Czy to szkolenie dzisiejsze będzie dostępne elektronicznie?

Witam,
całe nagranie zostanie dla Państwa udostępnione - prześlemy link do nagrania w mailu. Jeśli nie otrzymają Państwo takiego maila do środy 4 marca, bardzo prosimy o kontakt na adres info.erp@comarch.pl

Program umożliwia sprawdzenie kontrahenta w KRD, a jak wygląda sprawa wpisu dłużnika na listę dłużników w KRD? Tutaj już Optima nie jest zsynchronizowana z KRD?

W tą stronę niestety nie mamy synchronizacji

Witam, czy ikony dotyczące KRD i korzystania z systemu są dostępne w najnowszej wersji Optimy?

Dokładnie tak

Jak uzyskać dostęp do KRD z pozycji Optimy? Czy te ikony są normalnie dostępne w najnowszej wersji Optimy? Mam w tej chwili wersję 2014.1.1.834. Czy wystarczy zaktualizować wersję czy jeszcze coś trzeba wykonać?

Witam, ikony będą widoczne po zaktualizowaniu programu do najnowszej wersji. Wystarczy aktualizacja.

Czy funkcjonalność Comarch programu i systemu w chmurze jest taka sama?

Witam, tak funkcjonalność obu wersji programu (w chmurze i stacjonarnie) jest taka sama.

Witam, czy podczas pierwszego sprawdzenia w KRD wszyscy kontrahenci w bazie zostaną sprawdzeni?

Tak weryfikujemy do 10 tys. firm

Witam. Nie wykonywałem jeszcze pierwszego sprawdzenia kontrahentów w KRD. Czy wszyscy klienci w bazie zostaną sprawdzeni ?

Witam, sprawdzonych zostanie pierwszych 10 tys. kontrahentów.

Jaki jest koszt programu Comarch?

Witam, w celu wyceny programu proszę o kontakt z naszym autoryzowanym partnerem. Listę partnerów z Państwa regionu znajdą Państwo pod przesłanym linkiem: http://www.comarch.pl/erp/comarch-optima/ lub prosimy o maila pod adres info.erp@comarch.pl

Czy do wprowadzenie loginu i hasła nadanego już przez KRD musimy w programie Optima posiadać konto administratora, czy możemy to zrobić z konta użytkownika?

Witam, jeśli użytkownik ma możliwość wprowadzania zmian w konfiguracji, może wprowadzić konto i login KRD.

Jaki jest koszt sms wysyłanych za pośrednictwem windykacji?

Witam, cena zakupu paczki sms-ów jest zmienna. Po kliknięciu w programie opcji 'Zakup sms' wyświetli się bieżąca cena.

Witam, Mam pytanie odnośnie zakupu modułu crm+. Czy mogę zakupić ten moduł, jeżeli korzystam z wersji Comarch ERP Optima, czy muszę mieć wszystkie moduły z plusem?

Witam, nie muszą Państwo posiadać pozostałych modułów w wersji plus, aby korzystać z modułu Comarch ERP Optima CRM Plus.

Łukasz Muzyka KRD BIG SA

Co zawiera oferta specjalna w KRD? 230 zl to kwota netto czy brutto?

Jest to kwota netto. Oferta specjalna przygotowana we współpracy COMARCH przewiduje 30% rabatu na abonament KRD BIG SA dla nowych klientów.

Ile kosztuje jednorazowe sprawdzenie kontrahenta w KRD?

Raport szczegółowy można pobrać tylko w ramach abonamentu. Można jednak sprawdzić bezpłatnie sowich kontrahentów przez Optimę :)

Witam. Mam pytanie, ile kosztuje abonament i ile jest sprawdzeń do wykorzystania i za jaką kwotę?

Pełny cennik uwzględniający rabaty znajdą Państwo na stronie z odpowiedziami.

Jaki jest koszt założenia konta dla dostępu do KRD?

Oferta specjalna dla uczestników webinaru zaczyna się od 230 zł netto.

Co w przypadku, gdy już mamy podpisaną umowę z KRD, czy możemy logować się poprzez nadany już wcześniej login z programu Optima?

Tak, pod poniższym adresem znajdą Państwo krótką prezentację usług KRD BIG SA w systemie Optima. W materiale video jest również zaprezentowane, jak uruchomić usługę i gdzie wpisać Państwa login i hasło. http://www.erp.comarch.pl/filmy/index.html?site=movies&optima2010,szybki_start_z_programem,wspolne,wspolpraca_z_krajowym_rejestrem_dlugow

Czy można być klientem FairPay bez Comarchu? Czy tylko klienci FairPay mogą dopisywać swoich kontrahentów do programu FairPay?

Można zostać klientem Fairpay bez Comarch. Dopisywać mogą jedynie osoby i firmy biorące udział w programie Fairpay, a usługa jest darmowa przez cały okres trwania umowy. Zapraszam do kontaktu z konsultantami FairPay pod numerem telefonu 71 77 37 775.

Czyli bez żadnych opłat podstawową informację o wszystkich kontrahentach z bazy można uzyskać tylko raz? To jest raz na rok, czy raz przed zawarciem odpłatnej umowy ?

Promocja przygotowana przy współpracy z COMARCH SA i udostępniona w systemie Comarch ERP Optima zakłada jednorazową i bezpłatną weryfikacje kontrahentów przed zawarciem umowy. Po zawarciu umowy klienci otrzymują dostęp (w systemie Comarch ERP Optima) do takich usług jak pobranie raportu szczegółowego i monitoring, który pozwala śledzić sytuację finansową klientów.

KRD jest czasowo niewydolne w organizacji pracy i odnoszę wrażenie, że ma niejasne powiązania z firmami windykacyjnymi.

W odpowiedzi mogę przytoczyć statystyki świadczące o skuteczności KRD BIG SA (z zeszłego roku) - w przypadku długów przeterminowanych do 3 miesięcy spłacanych jest ok. 72% wpisanych, dla zobowiązań przeterminowanych od 3 do 6 miesięcy 67%, powyżej 6 miesięcy, a przed upływem roku – 53%, a w przypadku długów starszych niż rok tylko 26%. Nasze powiązania są jak najbardziej jasne. Realizując usługi kompleKsowej windykacji z przeniesieniem kosztów na dłużnika współpracujemy bezpośrednio z Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o. i kancelarią prawną Via Lex.

Jakiś czas temu firma windykacyjna zgłosiła moją firmę do KRD jako dłużnika w związku z nieopłaconą fakturą, której zasadność podważyłem. Wpis jednak został wykonany, a wiarygodność mojej firmy (rzetelnej) została podważona. Dlaczego firmy windykacyjne mają taką siłę przebicia, a przedsiębiorca jest pozbawiony możliwości reakcji.

Działamy zgodnie z Ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i nie możemy odmówić przyjęcia informacji spełniającej wymogi prawne. Możemy jednak zarejestrować informacje o kwestionowaniu zobowiązania i pomóc w przypadku naruszeń ustawy. Proszę, o kontakt z naszym Rzecznikiem Klienta pod numerem 71 78 50 098 lub na adres rzecznikklienta@krd.pl.

Witam, jaki jest standardowy abonament w KRD?

Najtańszy abonament we współpracy z Comarch po uwzględnieniu 30% rabatu wynosi 230 zł netto

Witam, a co zrobić, jeśli dłużnik dostanie fakturę za moje poniesione koszty windykacji, a nie zapłaci?

Myślę, że sprawę należałoby potraktować jak inne niezapłacone zobowiązanie, czyli zlecić odzyskanie firmie windykacyjnej, bądź dochodzić roszczenia na drodze sądowej.

Czy jest możliwość bezpłatnego sprawdzenia w KRD, czy ktoś nie wpisał naszej firmy na listę dłużników i jak ew. to zrobić?

Tak, istnieje taka możliwość. Raz na 6 miesięcy każdy przedsiębiorca i konsument może bezpłatnie zweryfikować czy jego firma nie znajduje się na liście dłużników. Proszę o kontakt z naszym Rzecznikiem Klienta pod numerem 71 78 50 098.

Co obejmuje ten najtańszy abonament dostępu do KRD?

Każdy z abonamentów obejmuje szereg usług m.in. sprawdzanie i monitoring kontrahentów, przekazywanie informacji o niespłaconych zobowiązaniach do KRD BIG SA, czy kompleksową windykację z przeniesieniem kosztów na dłużnika. By uzyskać więcej szczegółów zapraszam do kontaktu z naszym doradcą pod numerem 71 785 0297.

Czyli informacja nie pochodzi tylko od firm, które zgłosiły się do KRD, aby wpisać dłużnika?

Informacje o niespłaconych zobowiązaniach przekazują klienci KRD BIG SA, ale ze względu na naszą skalę działaności informacje pochodzą praktycznie z każdej gałęzi gospodarki. Obecnie przechowujemy ponad 5,4 mln informacji o zobowiązaniach, które przekazują nam np. banki komercyjne i spółdzielcze, firmy pożyczkowe, ubezpieczyciele i faktorzy, leasingodawcy, telecomy, firmy produkcyjne i logistyczne oraz kilkadziesiąt tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw.

Skąd KRD posiada informację o zadłużeniach?

Jesteśmy Biurem Informacji Gospodarczej i nasza praca jest regulowana przez Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych. Informacje pochodzą od naszych klientów czyli głównie przedsiębiorców t.j. banki, instytucje finansowe, telecomy, firmy logistyczne i produkcyjne, gminy i sądy, małe i średnie firmy oraz jednoosobowe działalności gospodarcze.

Posiadamy umowę z KRD, by korzystać z oprogramowania Comarch, trzeba go zakupić, ile to będzie kosztowało?

Proszę, skontaktować się z przedstawicielami COMARCH, przygotowali specjalną ofertę. Proszę o mail na adres info.erp@comarch.pl

Dzień dobry, a jak wygląda sytuacja z przedsiębiorcami zagranicznymi - jak można ich zweryfikować, czy nie są dłużnikami?

Nawiązujemy współpracę z europejskimi biurami informacji gospodarczej i obecnie można zweryfikować kontrahentów w niemieckim rejestratorze z SCHUFA.

Jakie są perspektywy rozwoju rynku windykacji w Polsce na najbliższe lataj?

Patrząc na rynek windykacji z szerszej perspektywy największym powodzeniem cieszą się usługi kompleksowej windykacji. Klienci dużo chętniej korzystają z usług łączących kilka etapów egzekucji - monitoringu należności, windykacji polubownej i przedsądowej (z wykorzystaniem wpisu do Krajowego Rejestru Długów BIG SA) i pomocy na etapie postępowania sądowego. Z kolei polski rynek informacji gospodarczej za europejskim przykładem rozwija się w kierunku pozyskiwania i udostępniania informacji pozytywnych. Informacje o spłaconych zobowiązaniach dają szerszą i pełniejszą wiedzę o kontrahentach i ich zwyczajach płatniczych.

Witam, jako BIG jesteście zobligowani do przechowywania informacji przez 10 lat, ale nie dłużej niż do momentu potwierdzenia spełnienia świadczenia przez zobowiązanego. Proszę o odpowiedź na pytanie jaki jest średni okres widnienia zobowiązania w KRD, a nie jakie ramy czasowe wyznacza ustawodawca!!!

Jako Biuro Informacji Gospodarczej jesteśmy zobligowani do przechowywania informacji przez 10 lat. Według najświeższych statystyk w przypadku długów przeterminowanych do 3 miesięcy spłacanych jest ok. 72% wpisanych, dla zobowiązań przeterminowanych od 3 do 6 miesięcy 67%, powyżej 6 miesięcy, a przed upływem roku – 53%, a w przypadku długów starszych niż rok tylko 26%.

Czy obciążanie kosztami windykacji dłużnika dotyczy też windykacji prowadzonej wobec niego przed 2013 r?

Witam, dłużnika można obciążyć kosztami windykacji w sytuacji, kiedy zobowiązanie powstało po wejściu ustawy w życie, czyli po dniu 30.04.2013 roku.

Anna Marcinkowska Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o.

Dzień dobry, sąd w stosunku do mojego dłużnika wydał sądowy nakaz zapłaty. Jak do tej pory poniosłam koszty związane z obsługą prawną, kosztami sądowymi i komorniczymi. Czy te koszty zostaną wyegzekwowane od dłużnika?

Dzień dobry, wymienione powyżej koszty powinny zostać odzyskane podczas czynności egzekucyjnych prowadzonych przez komornika sądowego.

Wspominała Pani o umowach dotyczących usług etc. Czy faktura obejmująca sprzedaż produktu jest w świetle ustawy transakcją handlową?

Sprzedaż, w istocie rzeczy jest transakcją, więc spełnia wymogi ustawy, jeśli oczywiście obrót ma miejsce pomiędzy podmiotami gospodarczymi.

Czy po zakończonej windykacji można jeszcze domagać się od dłużnika zwrotu poniesionych kosztów windykacji?

Oczywiście

Czy kwotą 40 € można obciążyć dłużnika za nieopłacenie faktury w terminie bez wykazywania kosztów windykacji?

Tak, jest to kwota jaką, ustawodawca przewidział jako swoistą rekompensatę za opóźnienie w płatności.

Czy kwotą 40 € można obciążyć dłużnika, który spóźnia się z zapłatą faktury 1 dzień? Czy jeśli dany dłużnik nie zapłacił mi 10 kolejnych faktur, to oznacza, że mogę domagać się od niego 10 x 40 € ?

Dzień dobry, tak, kwota 40 € może dotyczyć każdej faktury, która została zapłacona po terminie wskazanym w ustawie.

Czy faktura sprzedaży ( bez dodatkowej umowy) spełnia te warunki ustawy o terminach zapłaty?

Oczywiście, faktura w zupełności wystarczy.

Czy, aby przenieść koszty na dłużnika, musi być zawarta umowa?

Witam, ustawa dotyczy transakcji handlowej. Aby tak owa doszła do skutku konieczna jest podstawa do wystawienie fv, np. zamówienie, umowa etc. Natomiast w przypadku braku umowy, gdy pierwotna wierzytelność dotyczy np. sprzedaży towaru, wtedy wystarczającym dokumentem jest faktura vat.

Czy płatności wynikające ze sprzedaży wody podlegają pod wspomnianą ustawę?

Dzień dobry, aby udzielić precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, należało by się zagłębić w szczegóły powstania zobowiązania. Czy Państwo dostarczają wodę innym podmiotom i z tego tytułu powstało roszczenie, czy płatność wynika pośrednio z prowadzonych usług?

Czy pamięta Pani na podstawie którego przepisu można żądać od dłużnika prowizji? Przeglądam ustawę i nie moge znaleźć tego zapisu

Fragment ustawy, który odpowiada na pytanie: ""Art. 10. 1. Wierzycielowi, od dnia nabycia uprawnienia do odsetek, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lub art. 8 ust. 1, bez wezwania, przysługuje od dłużnika z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności równowartość kwoty 40 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne. 2. W przypadku gdy koszty odzyskiwania należności poniesione z tytułu opóźnień w zapłacie w transakcji handlowej przekroczą kwotę, o której mowa w ust. 1, wierzycielowi przysługuje zwrot tych kosztów, w tym kosztów postępowania sądowego, pomniejszonych o tę kwotę.

We wskazanym punkcie ustawy nie ma powiedziane, że dotyczy również opłaty prowizyjnej. Czy to znaczy, że jeśli firma windykacyjna ustali prowizje w wysokości 90% od odzyskanej kwoty (albo co tam, 120%), to dłużnik ma ją zapłacić?

Szanowni Państwo, w sytuacji, gdy dłużnik odmawia zapłaty kosztów sprawę można skierować do sądu. Wtedy narażamy się na interpretację wymiaru sprawiedliwości. W mojej opinii kwota noty obciążeniowej powinna być wyważona w stosunku do należności głównej oraz co niezbędne oparta na opłaconej fakturze prowizyjnej, czyli faktycznie poniesionym koszcie.

Czy dobrze zrozumiałam, że prowizję dla firmy windykacyjnej można odzyskać od dłużnika?

Dzień dobry, jeśli wierzytelność spełnia wymogi ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych kosztem prowizji można obciążyć dłużnika.

Na jaką pomoc z Państwa strony można liczyć po wystawieniu kontrahentowi noty za wykonane przez Państwa skuteczne usługi windykacyjne? Jaki jest koszt tej pomocy? Jaką motywację ma dłużnik do zapłacenia tej noty?

Witam, Usługa proponowana przez Kaczmarski Inkasso przewiduje sytuacje kiedy dłużnik odmówi opłacenia noty. W takim przypadku nasza firma pomaga odzyskiwać poniesione przez Klienta koszty na etapie polubownym bez dodatkowych kosztów związanych z prowizją. Nasz oferta przewiduje obsługę hybrydową, która gwarantuje Klientowi windykacje wierzytelności głównej oraz po odzyskaniu tej wierzytelności Noty Obciążeniową, która zostanie wystawiona dłużnikowi. Gwarantujemy pomoc na etapie polubownym jak i na drodze postępowania sądowego.

Czy kwota 40 € dotyczy jednej transakcji, czy można do każdej faktury takie obciążenie wystawić ?

Dzień dobry, tak, kwota 40 € może dotyczyć każdej faktury, która została zapłacona po terminie wskazanym w ustawie.

Za obsługę nieterminowej płatności jako przedsiębiorca mam wystawić notę, jak to wygląda ?

Witam, obciążenie może być wysłane w charakterze noty księgowej.

A jeśli dłużnik powie: nie, nie zapłacę, nie przyjmuję?

Witam, sprawę należy potraktować jak inne niezapłacone zobowiązanie, czyli zlecić odzyskanie firmie windykacyjnej, bądź dochodzić roszczenia na drodze sądowej.

Czyli tylko firmę można obciążyć kosztami odzyskiwania należności? A co jeśli moimi klientami są w 95% osoby fizyczne?

Tak, ustawa reguluje obrót pomiędzy podmiotami gospodarczymi.

Czy przenoszenie kosztów dotyczy również osoby fizycznej?

Niestety nie, ustawa reguluje zobowiązania pomiędzy firmami.

Dzień dobry, w jaki sposób odzyskać koszt prowizji firmy windykacyjnej, czy sądownie?

Witam, należność można dochodzić w procesie windykacji polubownej, bądź sądowej. Wybranie odpowiedniej ścieżki zależy od postawy dłużnika. Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o. przyjmując do windykacji wierzytelność podstawową w pakiecie oferuje również windykację noty obciążeniowej.

Chciałem zapytać o koszty windykacji w przypadku, kiedy miałbym skorzystać z Państwa usług - Kiedy muszę je ponieść i co się dzieje, kiedy nie odzyskają ich Państwo od dłużnika?

Witam, Faktura prowizyjne wystawiane są po spłacie dokonanej przez dłużnika. Po opłaceniu faktury, można wezwać dłużnika do spłaty kosztów związanych z postępowaniem windykacyjnym. Kaczmarski Inkasso gwarantuje Klientowi pomoc w odzyskaniu tych kosztów zarówno na etapie polubownym jak i na drodze postępowania sądowego.

Mam pytanie. Ponieważ ustawa daje możliwość odzyskania kosztów windykacji, to jednak firmy windykacyjne taką opcję również poddają konieczność prowizji z ich strony. Zatem jeśli dobrze rozumiem nadal ponosimy koszt, tym razem jednak już nie kwoty głównej, a koszt prowizji windykacji. Zgadza się?

Dzień dobry, mogę wypowiadać się jedynie w imieniu Kaczmarski Inkasso Sp. z o.o., która to nie pobiera dodatkowych opłat za odzyskanie kosztów windykacji od dłużnika.

A co ze sp. z o.o. z udziałami 5 000 zł?

Witam, Wysokość udziałów nie ma wpływu na zasadność ewentualnej noty obciążeniowej.

Jakub Obarzanek FairPay.pl

Witam, czy w programie FairPay wystarczy się tylko zarejestrować, czy trzeba dokonać opłaty?

Uczestnictwo w programie nie wymaga żadnych opłat ;) Wymaga jednak rejestracji i zawarcia umowy umożliwiającej Państwu przekazywanie informacji pozytywnych. Zapraszam do kontaktu przez dks@fairpay.pl

Kto może wystawić informację pozytywną dla mojej firmy? Tylko przedsiębiorstwo i tylko przedsiębiorstwo będące w programie FairPay.pl? Przystąpienie jest darmowe - dla kogo?

Tak - informacja może być wystawiona tylko przez przedsiębiorcę posiadającego konto w programie FairPay. Taka możliwość jest też dostępna dla wszystkich klientów KRD. Przystąpienie do programu jest darmowe dla każdej polskiej firmy. Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji. Potrzebna jest zawarcie bezpłatnej umowy umożliwiającej Państwu przekazywanie danych oraz utworzenie konta, z poziomu którego będziecie mogli przekazywać informacje pozytywne.

Witam, oferta za 0 zł obowiązuje na jak długi okres?

Nie przewidujemy opłat za przekazywanie informacji pozytywnych niezależnie od ilości przekazywanych informacji oraz częstotliwości logowań. Do końca 2015 roku będzie to na pewno współpraca bezpłatna.

Witam, mówił Pan coś na temat kredytu kupieckiego dla firm w ramach programu FairPay. Gdzie można coś więcej na ten temat poczytać?

Witam, musiałby Pan doprecyzować swoje pytanie ;) proszę o rozwinięcie przez email: dks@fairpay.pl Pozdrawiam

W regulaminie na stronie www umieszczona jest informacja o opłatach w edycji 2015 w programie FairPay.

Zapraszam na stronę www.fairpay.pl ;) Niestety istnieje inny program o podobnej nazwie: Fair PLAY- to w regulaminie tego programu znalazł Pan informację o płatnościach. W przypadku naszego programu FairPay - udział jest całkowicie bezpłatny.

Jaki jest koszt i jak wygląda proces zapisania do programu FairPay?

Udział w programie jest bezpłatny. Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji. Potrzebna jest zawarcie bezpłatnej umowy umożliwiającej Państwu przekazywanie danych oraz utworzenie konta, z poziomu którego będziecie mogli przekazywać informacje pozytywne.

Witam, czy w programie FairPay trzeba sie jakoś rejestrować? Czy muszę pytać klienta o zgodę na umieszczenie jego danych po terminowo zapłaconej fakturze?

Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji. Potrzebna jest zawarcie bezpłatnej umowy umożliwiającej Państwu przekazywanie danych oraz utworzenie konta, z poziomu którego będziecie mogli przekazywać informacje pozytywne Przekazanie informacji na temat klienta płacącego w terminie wymaga jego zgody. Może być udzielona ustnie, pisemnie, mailowo, może być to 'check box' w umowie, zleceniu, mailingu - możliwości pozyskania takiej zgody jest dużo. Fakt udzielenia zgody zapewnia nam jednak to, że Wasz klient świadomie podejdzie do terminów płatności.

Czy wierzy Pan w to że w Polsce można prowadzić firmę i zarabiać pieniądze uczciwie i z klasą?

Tak, wierzę ;) Sądzę, że dobrze dobrane procedury i rozwiązania procesowe wprowadzone w naszych firmach mogą nam w tym pomóc...

Czy w systemie FairPay jest zautomatyzowana obsługa transakcji terminowych, jeśli mam ok 1 tys. transakcji nie wyobrażam sobie wprowadzać danych do systemu z klawiatury ?

Oczywiście - dostępna jest zarówno obsługa w pełni zautomatyzowana, jak i opcja półautomatyczna. W tym drugim przypadku może Pan przesyłać transze danych w formacie CSV - to wygodna opcja nie wymagająca pracy Waszego IT. Jeśli chcielibyście Państwo uzyskać więcej informacji na ten temat proszę o przesłanie zapytania mailowego na adres dks@fairpay.pl

Witam, ile kosztuje obsługa w FairPay , zgłoszenie transakcji kontrahenta

Jest to opcja bezpłatna

W jaki sposób klient na etapie faktury jest informowany, że zostanie nagrodzony za terminową płatność? Sami musimy się o to postarać, czy macie jakieś narzędzie (typu pieczęć z informacją)?

Oczywiście - dostępne są odpowiednie pieczęcie informacyjne z informacją o tym, iż ta faktura bierze udział w programie FairPay - można je zaimportować do wzoru stosowanych faktur. Dostępny jest także zestaw dodatkowych materiałów informacyjnych - zapraszam do kontaktu dks@fairpay.pl

Czy usługa FairPay jest dostępna w KRD w standardowym Abonamencie?

Tak - ta opcja dostępna jest dla wszystkich klientów KRD w ramach standardowych pakietów abonamentowych.

Czy żeby przystąpić do FairPay trzeba być już klientem KRD?

Witam, nie jest to wymagane. Udział w programie FairPay jest dostępny dla wszystkich firm -także tych niebędących klientami KRD. Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji. Potrzebna jest zawarcie bezpłatnej umowy umożliwiającej Państwu przekazywanie danych oraz utworzenie konta, z poziomu którego będziecie mogli przekazywać informacje pozytywne.

Jak się przekazuje dane o płatnościach do FairPay? Czy wspiera to Optima? Czy wspiera to XL? Czy jest do wykorzystania jakieś API?

Witam, na dziś ani Optima ani XL nie wspierają jeszcze przekazywania informacji pozytywnych w ramach FairPay. Być może w przyszłości pojawi się taka funkcjonalność. Dysponujemy jednak rozwiązaniami do przekazywania dużej ilości danych zarówno poprzez API jak i transze danych obsługiwanych przez pliki tekstowe CSV. Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji.

Skoro program FairPay jest bezpłatny, to jakie są wymogi współpracy?

Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji. Potrzebna jest zawarcie bezpłatnej umowy umożliwiającej Państwu przekazywanie danych oraz utworzenie konta, z poziomu którego będziecie mogli przekazywać informacje pozytywne.

A co jeśli kontrahent nie zapłaci mi na czas, mimo że uprzedziłem go, że faktura bierze udział w programie FairPay? Czy taką informację też umieszczam w programie?

No cóż taki klient nie spełni podstawowego wymogu niezbędnego do uzyskania informacji pozytywnej - nie dokonał płatności w terminie ;) Na temat tej faktury nie przekażecie Państwo zatem informacji pozytywnej. Wówczas należy go zachęcić do tego aby przy okazji następnej faktury pamiętał o terminie płatności.

Witam, czy idea programu FairPay nie stoi w opozycji do rozwoju rynku windykacji?

Witam, nie mam takich obaw. Narzędzia windykacyjne powinny być jednak stosowane tam, gdzie rzeczywiście są one potrzebne. FairPay to program, który ma doprowadzić do pewnej zmiany naszej mentalności. Tak abyśmy sami zaczęli traktować terminy płatności poważnie. Dziś u wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że termin płatności można traktować dowolnie. Różni nas to bardzo od Europy Zachodniej. Tyle ile w Polsce wydaje się na obsługę nieterminowych płatności, na Zachodzie wydaje się na badania i rozwój. Nie uczynimy naszej gospodarki innowacyjną jeśli nie zmienimy naszych postaw....Konkurujmy między sobą jakością naszych towarów i usług, a nie sprawnością naszych działów windykacyjnych ;)

W jaki sposób firma może udostępniać pozytywne informacje o sobie i czy to ich kosztuje?

Aby przekazać informacje pozytywne muszą Państwo podpisać bezpłatną umowę uczestnictwa w programie FairPay. Informacje pozytywne gromadzone w programie FairPay możecie Państwo udostępniać sami w formie 'raportu na swój temat', taką informację mogą też pobierać uczestnicy programu.

Czy i w jakiej formie klient dopisywany do FairPay musi wyrazić zgodę na publikację?

Przekazanie informacji na temat klienta płacącego w terminie wymaga jego zgody. Może być udzielona ustnie, pisemnie, mailowo, może być to 'check box' w umowie, zleceniu, mailingu - możliwości pozyskania takiej zgody jest dużo. Fakt udzielenia zgody zapewnia nam jednak to, że Wasz klient świadomie podejdzie do terminów płatności. Jeśli będzie Pan zainteresowany rozwinięciem tego tematu jestem do Pana dyspozycji: dks@fairpay.pl"

Czy nie strzelę sobie w kolano, informując konkurencję, który z moich klientów jest solidny? Wtedy przecież mocniej skupią swoją uwagę na tych klientach.

Taka obawa pojawiała się u wielu firm, z którymi rozmawialiśmy podczas przygotowań do rozpoczęcia programu. W związku z tym przekazując dane mojego klienta mogę ukryć dane dotyczące mojej firmy. Wtedy inny podmiot, który pobierze informację - zobaczy tylko Państwa PKD lub 'ogólną branże' np. 'usługi finansowe'. Firma, której informacja dotyczy będzie wiedzieć, że to Wy przekazaliście informację pozytywną na ich temat ale inni uczestnicy rynku nie zobaczą Państwa danych. Zatem nie obawiałbym się ryzyka utraty klienta.

Witam. Czy ja jako stowarzyszenie też mogę wziąć udział w FairPay ? i tak jak pisał poprzednik udział przez cały czas jest bezpłatny ?

Udział w programie FairPay jest bezpłatny www.fairpay.pl - nagradzanie kontrahenta przekazywaniem informacji pozytywnych na ich temat po to aby zmotywować ich do terminowych płatności jest bezpłatne niezależnie od ilości przekazywanych danych oraz częstotliwości dokonywanych operacji Stowarzyszenia też mogą uczestniczyć w programie FairPay.

Czy jest możliwe połączenie Fair Pay z Comarch ERP Optima w celu automatyzacji procesu?

Witam, na dziś ani Optima ani XL nie wspierają jeszcze przekazywania informacji pozytywnych w ramach FairPay. Być może w przyszłości pojawi się taka funkcjonalność. Dysponujemy jednak rozwiązaniami do przekazywania dużej ilości danych zarówno poprzez API jak i transze danych obsługiwanych przez pliki tekstowe CSV. Proszę o przesłanie danych kontaktowych na adres dks@fairpay.pl - prześlemy Państwu komplet potrzebnych informacji.