26 marca 2015

3 kroki do odpowiedzialności” to webinar dedykowany biurom rachunkowym, który na trzech płaszczyznach rozpatruje ważny temat, jakim jest minimalizowanie ryzyka prowadzenia tejże działalności.

3 płaszczyzny kluczowe dla biur rachunkowych to:

  • zgodność z przepisami, zwłaszcza zgodność używanego oprogramowania z przepisami;
  • dbałość o ubezpieczenie OC – w odniesieniu do świeżych zmian w przepisach 19 stycznia 2015;
  • bezpieczeństwo danych – narzędzia, które służą zarówno ochronie danych przechowywanych jaki i danych wymienianych z Klientem.

Chcąc wyjść naprzeciw osobom prowadzącym biura rachunkowe, zapraszamy na webinar organizowany przez Comarch SA oraz SAGA Brokers.

SAGA Brokers to jedna z najstarszych firm brokerskich w Polsce. Pośredniczy w ubezpieczaniu ryzyka w całym kraju. Współpracuje z czołowymi polskimi i zagranicznymi zakładami ubezpieczeniowymi i reasekuracyjnymi, sieciami brokerskimi oraz ośrodkami naukowymi.

Comarch SA dostarcza biurom rachunkowym oprogramowanie stworzone z myślą o zdecydowanym uproszczeniu pracy, usprawnieniu zarządzania biurem oraz przyspieszeniu obsługi klientów. System Comarch ERP Optima, w ramach którego działa moduł dla biur rachunkowych, uzyskał Certyfikat zgodności z Ustawą o Rachunkowość.

Wideo

11:00 - 11:05

Powitanie

Aneta Dudziak Comarch SA

11:05 - 11:15

Automatyzacja windykacji należności w programie Comarch ERP Optima

Monika Duszkiewicz Comarch SA

11:15 - 11:30

Obowiązkowe ubezpieczenia OC dla biur rachunkowych – przed i po 19 stycznia 2015 roku

Krzysztof Karczewski SAGA Brokers Sp. z o.o.

11:30 - 11:45

Prawna rewolucja, czyli jak przenieść koszty windykacji na dłużnika i uwolnić więcej gotówki w  firmie?

Jadwiga Handzel Comarch SA

Monika Duszkiewicz

Monika DuszkiewiczKonsultant ds. rozwiązań finansowo-księgowych, Comarch SA

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Na co dzień w dziale Asysty Comarch ERP Optima zajmuje się doradztwem i obsługą merytoryczną Klientów oraz Partnerów. W firmie Comarch pracuje również jako trener ds. szkoleń modułów handlowo-magazynowych programu Comarch ERP Optima.

Krzysztof Karczewski

Krzysztof KarczewskiSAGA Brokers

Konsultant i specjalista w dziedzinie wdrożeń oraz rozwoju biznesu. Absolwent Politechniki Wrocławskiej od 10 lat związany z branżą IT.  Od trzech lat odpowiada za obsługę kluczowych klientów Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA, wspierając ich w zakresie integracji systemów i optymalizacji procesów biznesowych.

Jadwiga Handzel

Jadwiga HandzelProduct Manager iKsięgowość24, COMARCH SA

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Od 2012 roku związana z Grupą Kapitałową Comarch. Obecnie odpowiedzialna za rozwój usługi iKsięgowość24 oraz procesy logistyczno-sprzedażowe usług iBard24 oraz iKsięgowość24.

PytaniaOdpowiedzi

Jadwiga Handzel Comarch SA

Gdzie znajdę wzór umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych dla poszczególnych klientów? Co zrobić z taką umową?

Witam,każda umowa musi być dostosowana do danego biura rachunkowego, przede wszystkim pod kątem zabezpieczenia danych. Polecam stronę www.giodo.pl, gdzie można znaleźć przykładowe wzory. Pozdrawiam

Czy klient, który przed przyjściem do biura rachunkowego korzystał z programu Comarch ERP Optima (ma wykupioną licencję), może jako klient biura rachunkowego nieodpłatnie korzystać z ifaktury24.pl ?

Witam,o ile biuro rachunkowe będzie posiadać odpowiedni pakiet iKsięgowość24, to klient będzie mógł korzystać bezpłatnie z iFaktury24.

Witam, czy posiadając program Comarch ERP Optima, mam już zabezpieczone dane cyfrowe, jeśli korzystam z usługi iBard24, nie muszę już nic więcej robić? Co z umową powierzenia przetwarzania danych osobowych z klientem, jak ją zawrzeć? Pozdrawiam

Witam,o ile program jest odpowiednio skonfigurowany i wykonuje właściwe zadania backupu, to Państwa dane są zabezpieczone. Umowę powierzenia przetwarzania danych zawierają Państwo we własnym zakresie. W przypadku naszych usług, wszystkie warunki zostały opisane w regulaminie naszych usług. Pozdrawiam

Krzysztof Karczewski SAGA Brokers

Czy wypłaty odszkodowań z OC jest pełna, czy tylko procentowa w jakimś stosunku do straty klienta?

W ubezpieczeniu OC zawodowym nie ma żadnych udziałów własnych sprawcy.

Czy szkodę może zgłosić samo biuro, chcąc zrekompensować stratę klienta i otrzyma ono środki po uzasadnieniu zdarzenia, czy też wyłącznie odbywa się to od strony klienta i jego pisma roszczącego? czy takie pismo/roszczenie ma klient zgłosić biuru czy jego ubezpieczycielowi? czy odpowiedź Pana jest uzależniona od tego czy OC biura jest obowiązkowe czy dobrowolne?

Witam,szkodę może zgłosić biuro. Najlepiej też, jeżeli zrobi to za pośrednictwem swojego brokera), jednak odradzam samodzielnych wypłat bez uzgodnienia z ubezpieczycielem. Zostawmy jemu decyzję - w tym przypadku zakład ubezpieczeń stoi po tej samej stronie, czyli broniąc swojego interesu, broni też interesu klienta (biura rachunkowego). Nie ma znaczenia, kto zgłosi roszczenie. Zakład ubezpieczeń i tak dopyta biuro o okoliczności sprawy. Nie ma też znaczenia, czy ubezpieczenie jest dobrowolne, czy obowiązkowe.

Proszę o przedstawienie procesu, w jakim odbywa się zgłoszenie szkody klienta, analiza winy i wypłata odszkodowania? W jakich przypadkach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, a biuro pozostanie bez środków dla zaspokojenia szkody klienta?

Zakład ubezpieczeń przyjmuje zgłoszenie szkody/roszczenie od którejkolwiek z zainteresowanych stron (biura, brokera biura lub klienta biura). Rejestruje zgłoszenie i nadaje numer szkody. Analizuje roszczenie, wnosi o uzupełnienie informacji lub dokumentów do biura lub poszkodowanego. Dokonuje analizy prawnej sprawy i podejmuje decyzję o wypłacie odszkodowania lub uznaniu roszczenia za bezzasadne. W każdym przypadku decyzja trafia również do biura rachunkowego. Decyzja wiąże biuro rachunkowe. Zakład ubezpieczeń działa niejako jak adwokat biura. W przypadku, gdy poszkodowany nie zgadza się z odmową i występuje do sądu, zakład ubezpieczeń zostaje przypozwany i w przypadku wyroku zasądzającego winę biura, jest on (zakład ubezpieczeń ) zobowiązany do wypłaty odszkodowania.

Jaka jest min. suma ubezpieczenia OC dla podatków (np. prowadzenia Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów) i czy jest to ubezpieczenie obowiązkowe?

Witam, prowadzenie KPiR nie jest objęte ubezpieczeniem obowiązkowym. Niemniej rekomendujemy to ubezpieczenie. Składkę można skalkulować na stronie www.frontin.pl

Jaki jest koszt ubezpieczenia dobrowolnego w pakiecie 3-stopniowym: rachunkowość + podatki + kadry płace ?

Witam, cena zależy od kilku czynników. Przy korzystnej ich konfiguracji taka cena to np. 560 zł rocznie. Serdecznie zapraszam do samodzielnego skalkulowania sobie składki na www.frontin.pl

Jakie błędy biura rachunkowego objęte są umową obowiązkową OC? Czy tylko te, do których przyczyniło się zachowanie klienta, czy te ewidentnie wynikające z winy biura? Czy tylko te wynikające z uzasadnionych przyczyn pracowników/właściciela biura, czy również te powstałe wskutek niezrozumienia danego przepisu bądź nawet zaniedbania pracowników/właściciela?

Odpowiedź na to pytanie zawarta jest w rozporządzeniu Ministra Finansów z 6 listopada 2014 w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. „Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców, biura rachunkowe) za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością.” W związku z tym, że Ubezpieczonym jest właśnie biuro rachunkowe, zatem ubezpieczeniem objęte są jego działania lub zaniechania. Za wszystkie „zachowania” klienta odpowiada on sam. W związku z tym, roszczenie klienta do biura rachunkowego w związku ze szkodą wynikającą z działania klienta, będzie bezzasadne. W takim przypadku ani biuro rachunkowe ani ubezpieczyciel nie będzie ponosił odpowiedzialności. Funkcją ubezpieczenia OC zawodowej (nie tylko biur rachunkowych, ale w zasadzie każdej grupy zawodowej) jest ochrona interesu klienta biura rachunkowego. Zatem każda szkoda spowodowana przez błąd czy to pracownika, czy właściciela biura rachunkowego będzie rekompensowana przez zakład ubezpieczeń – wystawcę polisy. (Szerszym tematem byłyby jeszcze wina umyślna lub działanie przestępcze ale myślę, że w pytaniu nie o to chodziło). Zakłady ubezpieczeń wypłaca również odszkodowanie w przypadku rażącego niedbalstwa a w tym przypadku – z mocy prawa – ma prawo do regresu od sprawcy. W naszych ofertach jednak zakłady ubezpieczeń zrzekają się tego prawa. Zapraszam do lektury naszych artykułów i możliwości zadawania pytań na portalu edukacyjnym www.oc-biura-rachunkowego.pl

Ile kosztuje składka OC z tytułu podstawowego ryzyka działalności?

Witam, pytanie jest nieco nieprecyzyjne. Czy chodzi o OC zawodowe? Jeżeli tak, to składka zależy od kilku czynników: - przebiegu dotychczasowego ubezpieczenia (szkodowość lub jej brak),- kontynuacji ubezpieczenia,- formy prowadzenia działalności,- przychodu z działalności. Być może próbą odpowiedzi na pytanie będzie będzie następująca kalkulacja:- podmiot działający na rynku od 10 lat,- bezszkodowy,- kontynuacja ubezpieczenia,Składka roczna za podstawowe 10.000 Euro to 372 zł

Monika Duszkiewicz Comarch SA

Czy klient, który przed przekazaniem prowadzenia ksiąg do biura rachunkowego, korzystał z programu Comarch ERP Optima (ma licencję dla swojej firmy), może jako klient biura nieodpłatnie korzystać z ifaktury24.pl ?

Witam, o ile biuro rachunkowe będzie posiadać odpowiedni pakiet iKsięgowość24, to klient będzie mógł korzystać bezpłatnie z iFaktury24.

Czy sprzedaż telefonów komórkowych osobom fizycznym np. pracownikom też będzie podlegała odwrotnemu obciążeniu powyżej 20 tys. zł?

Z racji, że nie jesteśmy Doradcami Podatkowymi to niestety nie jesteśmy w stanie udzielić na to pytanie odpowiedzi. Bardzo proszę skonsultować temat ze swoim Doradcą Podatkowym.

Czy elektroniczna wymiana dokumentów dotyczy tylko dokumentów finansowych, np. faktury czy także innych szczególnie kadrowych, takich jak kwestionariusz osobowy, wnioski urlopowe itp.?

Jeżeli chodzi o IWD (Internetowa Wymiana Dokumentów) to możemy mieć dwie postaci. IWD pomiędzy Optimami wtedy można wymieniać zarówno dokumenty handlowe/magazynowe, raporty kasowe/bankowe jak również listy płac. Dokumenty kadrowe typu wnioski urlopowe, czy kwestionariusz osobowe nie są przenoszone poprzez IWD. Drugi rodzaj wymiany poprzez IWD to wymiana pomiędzy Optimą i Comarch ERP iFaktury24 można wymieniać wyłącznie dokumenty handlowe: faktury sprzedaży, faktury zakupu, paragony, rachunki.