23 kwietnia 2015

Internet of Things - jak zmienia biznes i naszą codzienność 

Gość specjalny to Przemysław Pająk, założyciel i redaktor naczelny Spider’s Web – największego bloga technologicznego w Polsce.

Podczas webinaru dowiesz się:

  • czym jest trend Internet of Things i jak wkracza stopniowo coraz bardziej w naszą codzienność
  • jak można trend wykorzystac w biznesie
  • o odpowiedzi Comarch beacon oraz aplikacji Wszystko - odpowiedzi na najnowszy trend technologiczny 
  • o narzędziach służacych do analizy danych z Internet of Things.

Internet of Things (Internet Rzeczy) zakłada, że z siecią połączone zostaną wszystkie urządzenia, z których korzystamy na co dzień, np. pralki, lodówki, telewizory, samochody. Komunikując się z dedykowaną aplikacją, automatycznie wykonają pracę, na którą dotychczas musieliśmy znaleźć czas w naszym grafiku. W 2008 roku liczba urządzeń podłączonych do Internetu przekroczyła liczbę ludzi na świecie. Firma badawcza Gartner prognozuje, że do roku 2020 liczba urządzeń wpisujących się w definicję Internetu Rzeczy osiągnie 26 miliardów.

Internet of Things to także zupełnie innowacyjny sposób na docieranie do obecnych / potencjalnych klientów i np. formułowanie dla nich indywidualnych ofert. Jak to działa? Jaką rolę odegra w tym beacon, czyli mały nadajnik, którego sygnał odbierany jest przez dedykowaną aplikację? Jak zmieni się biznes, a także życie człowieka, funkcjonowanie miast? O tym dowiesz się podczas webinaru!

Wideo

11:00 - 11:15

Nowoczesne zarządzanie, czyli… nowa (stara) rola controllingu w przedsiębiorstwie

Przemysław Pająk Spider's Web

11:15 - 11:40

Różnice między controllingiem i rachunkowością

Piotr Polański Comarch SA

11:40 - 11:50

Audyt zewnętrzny. Metody controllingowe

Rafał Gilarski Comarch SA

Przemysław Pająk

Przemysław PająkSpider's Web

Założyciel i redaktor naczelny Spider’s Web - największego bloga technologicznego w Polsce, czytanego przez 1,5 mln ludzi miesięcznie. Pracował przez 10 lat w marketingu w branży FMCG. Z wykształcenia anglista oraz ekonomista. 

Piotr Polański

Piotr PolańskiComarch SA

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Z Comarch związany od 2012. Obecnie zajmuje stanowisko Product Managera iBard24 oraz usługi Wszystko. Odpowiada za rozwój produktów zgodnie z zaplanowanymi strategiami.

Rafał Gilarski

Rafał GilarskiComarch SA

Absolwent kierunku Informatyka na Akademii Górniczo- Hutniczej oraz Ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Obecnie konsultant Business Intelligence. Bierze udział w projektach mających na celu budowanie narzędzi i procedur wspierających zarząd i kadrę kierowniczą w podejmowaniu decyzji. Zajmuje się analizą potrzeb analitycznych, projektowaniem technicznym i biznesowym rozwiązań, uruchamianiem projektów demonstracyjnych.

PytaniaOdpowiedzi

Piotr Polański Comarch SA

Czy becon sam też zbiera informacje statystyczne, jak je potem przekazuje do DataCenter i jak mogą być one przetwarzane?

Nie, beacon nie gromadzi żadnych informacji.

Skoro jednemu beaconowi można przypisać nieograniczoną ilość akcji, to czy można zastosować zasadę kilku komunikatów typu: zimno, cieplej, ciepło, gorąco?

Planujemy wprowadzić możliwość tworzenia zaawansowanych scenariuszy, gdzie będzie to możliwe

Wspomniane było, że BT musi być włączone, by beacon wysłał info - to jasne, ale czy BT klienta musi być widoczne, by przekaz nastąpił?

Wystarczy włączyć BT.

W jaki sposób zasilane są beacony?

Beacony zasilane są baterią, która wytrzymuje do 3 lat

Skoro oferujecie Państwo rozwiązanie z kategorii B2B, dlaczego opłata za becaona nie jest uzależniona od ilości zakupionych egzemplarzy i czemu w ogóle cena beacona jest tak wysoka 99zł ?

Oczywiście w przypadku chęci zakupu większej ilości beaconów mamy przewidziane rabaty. Co do ceny to jest ona podobna jak w przypadku konkurencji.

Jeżeli klient nie ma włączonego bluetootha, to czy też dostanie informacje ze sklepu?

Nie, do skutecznego wyświetlania komunikatu potrzebna jest aplikacja Wszystko, włączony bluetooth oraz Internet

W przypadku prezentowanego rozwiązania sedno komunikacji jest oparte o profil użytkownika, podobnie zresztą jak w Raporcie Mniejszości. Dzisiaj trend jest raczej zmierzający w kierunku ochrony swojej prywatności. Czy nie godząc się na założenie profilu/ściągnięcie aplikacji, jestem "wyłączony" z działania chmury informacyjnej? Włączony Bluetooth + aplikacja + Internet znacznie ogranicza sensowny zasięg "futurystycznej" komunikacji...

Do sprawnego korzystania z aplikacji konieczne jest zaakceptowanie regulaminu.

Pytanie, jak dokładnie dotyczy odległości w metrach... jest to +/- 5 metrów czy +/- 30 cm ?

Beacon działa na 3 zasięgach: krótki - do kilkunastu cm średni - do kilku metrów daleki - do 70m

Jak dokładnie beacon może zmierzyć odległość od klienta (smartphona) ?

Aplikacja szacuje odległość na podstawie siły sygnału nadawanego przez beacona.

"Do beacona można przypisać nieograniczoną ilość akcji". Czyli jednocześnie jeden beacon może informować np.. o kilku produktach + kilku promocjach? Czy w danym momencie tylko o jednej akcji?

W takim przypadku beacon będzie informował o wszystkich akcjach jakie są do niego przypisane

Ile jednoczesnych akcji można przypisać do jednego beacona? Czy jeden beacon=jeden komunikat/akcja?

Do beacona można przypisać nieograniczoną ilość akcji.

Czy mogę sterować 'logiką' powiadomień, tak aby uniknąć wysyłania tego samego powiadomienie użytkownikowi, który kilkukrotnie pojawia się w strefie beacona np.. w tym samym dniu?

W tej chwili nie, ale planujemy wprowadzić taką możliwość.

Czyli użytkownik otrzyma powiadomienie zawsze, gdy znajdzie się w strefie beacona, niezależnie od tego czy takie powiadomienie już dostał? (np. 5 minut temu?)

Użytkownik otrzyma po raz kolejny powiadomienie, jeżeli wyjdzie z zasięgu beacona, a następnie ponownie się w nim znajdzie.

Czy przewidujecie możliwość integracji waszego rozwiązania beacon'owego z aplikacjami mobilnymi budowanymi na zamówienie?

Tak, przewidujemy taką możliwość.

Witam, Czy w ramach abonamentu jest wliczone także utrzymanie sprawności beaconów (np .wymiana baterii)?

Jeżeli chodzi o baterię to nie. Na beacony obowiązuje 2-letnia gwarancja.

Beacon nie posiada połączenia z Internetem. W jaki sposób są transmitowane na portal informacje o temperaturze i sposobie naładowania baterii ? Czy wykorzystywana jest do tego aplikacja kliencka ?

Tak, wykorzystywana jest aplikacja kliencka. Kiedy klient wejdzie w zasięg beacona, oprócz sygnału przesyłana jest także informacja o stanie baterii oraz temperaturze.

Czy będąc w zasięgu np. 20 różnych becanów powiązanych z różnymi akcjami istnieje ryzyko, że będę spamowany powiadomieniami - otrzymam praktycznie naraz 20 powiadomień?

Nie, otrzyma Pan wtedy komunikat tylko z tego beacona, który jest najbliżej.

Skąd aplikacja wszystko wie o naszych urodzinach? Definiujemy to w profilu użytkownika? Rozumiem, że możliwe jest utworzenie akcji, która wyświetla się tylko w sytuacji, kiedy bieżący dzień i miesiąc = data urodzenia bez roku?

Tak, użytkownik w momencie tworzenia profilu może uzupełnić datę swoich urodzin. Akcje można następnie wyświetlić się tylko w danej dacie.

Przemysław Pająk Spider's Web

Czy myśli Pan że internet of things rzeczywiście zdominuje polski rynek w tak krótkim (dla Polski) czasie czyli około 5 lat? Odnoszę się do mentalności tego społeczeństwa, nierzadko jeszcze siegającej lat 80., czyli epoki kamienia łupanego

Popatrzmy na to z innej strony - 7 lat temu prawie nikt nie miał w Polsce smartfona. Spójrzmy dzisiaj - dziś nie jest łatwo znaleźć osobę bez smartfona! Raczej jestem spokojny o prognozę 5-letnią. Za 5 lat rynek będzie wyglądał zupełnie inaczej niż dzisiaj.

Interesuję się intensywnie tematyką IoT. Beacony, stosunkowo nowo sformalizowany pomysł na wykorzystanie komunikacji BT. Ale w IoT mówimy przecież także o innych protokołach, jak choćby NFC, czy ZigBee. Czy wizja w tym webinarze miała wskazać tylko jedną z dróg, czy jest Pan przekonany o słuszności jednej tylko ścieżki?

Nie, oczywiście, że nie. Myślę, że IoT będzie największym rynkiem tech w historii ludzkości. Będzie to także oznaczało rozwój wielu różnych protokołów, technologii. To będzie z kolei wymuszało standaryzację technologii.

Jak Pan uważa, które ze wzmiankowanych na początku przyszłościowych rozwiązań ma największą szansę na masowe pojawienie się na rynku w najbliższych latach?

Myślę, że największa i najszybsza rewolucja czeka nas w motoryzacji. Samochody to już dziś potężne komputery. Wkrótce będę jeszcze potężniejsze dzięki internetowi rzeczy.

Rafał Gilarski Comarch SA

W jaki sposób są tworzone mapy ciepła? Na pokazanym slajdzie to były idealne kółka przy beaconach. Klienci raczej nie stoją "aż tak" precyzyjnie

Na slajdach pokazana była wersja demonstracyjna rozwiązania, stąd idealne kółka.